باشگاه ورزشی زاکی مشهد (ویژه بانوان)

متابولیسم بدن چيست و چگونه تحريك يا شارژ مي شود؟

اگر می‌خواهید در طول روز چربی و کالری بیشتری بسوزانید این مطلب به دردتان می‌خورد.

در بیانی بسیار ساده، متابولیسم به مجموعه ی پروسه های بیوشیمیایی، و فیزیولوژیکی بدن انسان برای حفظ حالت هومیواستازی، نیز تجزیه ی مواد غذایی مصرفی توسط بدن، و همچنین استفاده از انرژی موجود در آنها اطلاق میگردد. یا به بیانی دیگر، متابولیسم مجموعه ی عملکرد های بیوشیمیایی بدن انسان می باشد. همچنین، سرعت سوزاندن کالری های موجود در مواد غذایی مصرف شده توسط سلولهای بدن، به نرخ متابولیکی بدن انسان مرتبط می باشد. هر چه متابولیسم بدن سریع تر باشد، بدن با سرعت و نیز کارایی بیشتری قادر به هضم و جذب غذا ها و نیز سوزاندن چربی ها می باشد. سرعت متابولیسم بوسیله ی فاکتورهای غیر قابل کنترلی نظیر جنسیت (مردان نسبت به زنان سرعت متابولیسم بالاتری دارند)، توارث و سن (سرعت متابولیسم بعد از سن 40 سالگی به دلیل تغییرات هورمونی کاهش می یابد) و فاکتورهای قابل کنترلی مانند وزن، میزان فعالیت ، نوع و زمان خوردن غذا کنترل می شود. بدن انسان همواره و در تمامی شرایط، حتی در هنگام خواب و استراحت، در حال سوزاندن کالری می باشد. این کالری ها صرف کمک به حفظ حالت هومیو استازی بدن می گردند. زیرا که تمامی سلولها، بافت ها، و نیز ارگان های بدن انسان، برای انجام فعالیت های طبیعی خود نیازمند به صرف انرژی می باشند. به عنوان مثال، قلب برای پمپ کردن خون در سرتاسر بدن، ریه ها برای انجام عمل تنفس، و نیز سلول های مغزی(حتی در حالت خواب)، برای انجام کلیه ی فعالیت های خود نیازمند به صرف انرژی می باشند. در این سری اسلایدها توصیه هایی مرتبط با تغذیه، ورزش و مسایل پزشکی از طرف متخصصین برای بهبود متابولیسم شما و کاهش مقداری از وزن برای بهبود سلامتی آماده شده است. توجه: افراد مبتلا به دیابت مرتباً باید مقدار قندخون خود را اندازه گیری کنند تا با کاهش کالری دریافتی یا افزایش فعالیت فیزیکی دچار افت قند نشوند. به همین علت بهتر است برای ایجاد تغییرات گفته شده در این اسلایدها با مشاور دیابت خود مشورت کنند و برای هر گونه تغییری در شیوه ی زندگی، مطابقت دارویی و تغییرات لازم در مصرف داروها با مشورت پزشک معالج خود انجام دهند.

10 راز تحریک متابولیسم بدن

آیا می‌دانید راز داشتن متابولیسم یا همان سوخت و ساز سریع‌تر چیست؟ اگر شما هم دغدغه‌ی برنامه‌ی غذایی و میزان کالری‌های دریافتیتان را دارید و مدام غذاهای رژیمی میل می‌کنید باید بدانید رژیم و کاهش مواد غذایی مصرفی به تنهایی باعث لاغری نمی‌شود. در این صورت شما فقط متابولیسم بدنتان را کاهش داده‌اید. برای سالم و خوش اندام بودن لازم است به سیگنال‌های گرسنگی بدن جواب بدهید و به درستی غذا بخورید. خوش اندام بودن به معنی گرسنگی کشیدن نیست. باید مواد غذایی کامل، سالم و متنوعی میل کنید.

بعد از 20 سالگی و در هر ده سال ریتم متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن به میزان 2 درصد کاهش می‌یابد. البته این بدین معنی نیست که الزاماً چاق می‌شوید. باید متابولیسم بدنتان را تحریک کنید. با ما همراه باشید تا با ده راز سرعت بخشیدن به موتور درونی بدن آشنایتان کنیم.

 

برای خودتان قهوه با چای آماده کنید

یک فنجان قهوه‌ی صبحگاهی باعث می‌شود تا بدن به مدت دو ساعت کالری مصرف کند. علاوه بر این چای سبز نیز برای سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن فوق‌العاده است. باید بدانید نوشیدن منظم چای سبز به لاغری و خوش اندامی شما کمک می‌کند.

 

عملکرد غده‌ی تیروئیدتان مهم است

اگر از اضافه وزن و چاقی شکایت دارید حتماً عملکرد غده‌ی تیروئیدتان را بررسی کنید. اگر می‌بینید که هیچ کنترلی روی وزنتان ندارید به پزشک مراجعه کنید و از او بخواهید عملکرد این غده‌ی مربوط به متابولیسم را بررسی کند. میزان قند خونتان را نیز بررسی کنید. اگر تیروئیدتان درست کار نکند متابولیسم بدنتان کند می‌شود و وزنتان بالا می‌رود.

محققان آمریکایی بر این عقیده‌اند اگر شما به اندازه‌ی کافی غذا نخورید امکان

دارد عملکرد متابولیسم بدنتان به میزان 30 درصد افت کند. به جای این که گرسنگی بکشید و خودتان را عذاب دهید مواد غذایی سالم میل کنید و به طور مرتب ورزش کنید

 

 

به اندازه‌ی کافی بخوابید

خواب شبانه‌ی کمتر از 7 ساعت باعث به هم ریختن هورمون‌های کنترل وزن می‌شود. اگر کمبود خواب داشته باشید بدنتان نمی‌تواند به خوبی گلوسیدها را تجزیه کند و در این صورت احتمال ابتلا به دیابت و چاقی بالا می‌رود.

 

صبحانه میل کنید

اگر یک صبحانه‌ی خوب یعنی حاوی پروتئین و مواد چربی مانند تخم مرغ یا ماست حاوی پروتئین میل کنید میزان متابولیسم بدن را 10 درصد افزایش می‌دهید. نتایج پژوهشی که در سال 2010 در Journal international de l’obésité به چاپ رسید نشان می‌دهد خوردن یک صبحانه‌ی حاوی مواد چرب باعث می‌شود که بدن در طول روز گلوسیدها و چربی‌های بیشتری بسوزاند.

 

آب خنک بنوشید

نوشیدن آب متابولیسم بدن را بالا می‌برد به خصوص اگر آب یخ باشد. دلیلش هم این است که بدن انرژی زیادی برای گرم کردن آن خرج می‌کند.

 

حداقل سه تا چهار وعده غذا بخورید

حذف وعده های غذایی را فراموش کنید و اگر می‌توانید 5 تا 6 وعده‌ی کم حجم میل کنید. اگر قصد لاغری دارید بهتر است از پرخوری در وعده‌ی شامبپرهیزید. بهتر است ناهار را بیشتر بخورید. زمانی که وعده های بیشتری میل می‌کنید کار متابولیسم بیشتر شده و امکان کاهش وزن نیز بالا می‌رود.

فعالیت های مختلف

 

 

عضلاتتان را به کار بگیرید

هر چقدر بیشتر عضلاتتان را به کار بگیرید کالری بیشتری می‌سوزانید. سعی کنید حتماً عضلات پاها و ران‌ها را تقویت کنید.

پیاده روی کنید، از پله ها بالا بروید، کوه بروید. خلاصه این که از نشستن یک جا بپرهیزید و عضلاتتان را به کار بگیرید.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

نتایج پژوهشی که در سال 2012 در Journal de l’Association médicale américaine به چاپ رسید نشان می‌دهد افرادی که پروتئین بیشتری مصرف می‌کنند در زمان استراحت هم متابولیسم بالاتری دارند. متأسفانه بیشتر خانم‌ها پروتئین کافی مصرف نمی‌کنند. توصیه می‌کنیم در هر وعده‌ی غذایی پروتئین کم چرب بیشتری مانند ماهی، مرغ یا تخم مرغ مصرف کنید. برای میان وعده نیز یک ماده‌ی غذایی سرشار از پروتئین مانند یک مشت بادام میل کنید.

 

گرمای فلفل شیلی را تجربه کنید

فلفل شیلی حاوی رنگ‌دانه‌هایی است که سیستم عصبی را تحریک می‌کند و بعد از غذا متابولیسم بدن را بالا می‌برد. اگر به غذاهایتان فلفل شیلیاضافه کنید اشتهایتان نیز کاهش می‌یابد و کمتر غذا می‌خورید. اگر به طور مرتب از این فلفل میل کنید متابولیسم شما به طور چشمگیری بالا می‌رود.

 

به اندازه‌ی کافی غذا بخورید

محققان آمریکایی بر این عقیده‌اند اگر شما به اندازه‌ی کافی غذا نخورید امکان دارد عملکرد متابولیسم بدنتان به میزان 30 درصد افت کند. به جای این کهگرسنگی بکشید و خودتان را عذاب دهید مواد غذایی سالم میل کنید و به طور مرتب ورزش کنید. در هر شرایطی حذف وعده های غذایی و گرسنگی کشیدن راه حل لاغری نیست.