باشگاه ورزشی زاکی مشهد (ویژه بانوان)

آشنایی با ریکاوری

مفهوم ریکاوری و اهمیت ریکاوری عضلات در پرورش اندام به زبان ساده

مفهوم ریکاوری :

ریکاوری که امروزه یکی از اصلی ترین پایه های ورزش پرورش اندام است و تمام معیارهای تجویز برنامه غذایی و برنامه تمرینی را مشخص می کند در واقع فرآیندی بسیار مهم است که از زمان تمام شدن فعالیت بی هوازی شروع می شود و تا دوباره آغاز کردن فعالیت بی هوازی یا تمرین با وزنه شروع می شود .

ریکاوری و برنامه تمرینی :
به تمام شما پیشنهاد می کنم که از مربی پرورش اندام با سابقه و باسواد برنامه تمرینی تهیه کنید و از خود خودسرانه برنامه تمرینی تجویز نکنید . مربیان پرورش اندام تجربیاتی دارند که ما شاید نتوانیم در هیچ شرایطی و در هیچ مکانی آنها را آموزش ببینیم اما مربیان پرورش اندام تجربیات خود را می توانند در یک برنامه تمرینی مناسب در اختیار ما بگذارند .
به باشگاه نروید تا برای خالی کردن انرژی اضافه خود تمام وزنه ها را جابجا کرده و دلخوش پیشرفت عضله باشید ، با برنامه تمرین کنید .
بهترین برنامه های تمرینی برنامه هایی هستند که درهفته ۲ روز استراحت دارند

 

معنی استراحت :
استراحت به معنی منع بودن شما از تمام فعالیت های ورزشی در آن روز است . فکر اینکه روز استراحت خود را با یک تمرین ساده یا اینکه ریزه کاری های برنامه تمرینی مثل تمرین کول ، ساعد و … را بگذرانید نکنید .
روز استراحت فقط استراحت !!!!
در روز استراحت باید کاملاً استراحت کنید تا اینکه کل بدن بتواند فرآیند ریکاوری را انجام دهد و تمام عضلات از تمرین زدگی و استاپ در بیایند . حتماً شنیده اید که دوریان یتس که برترین عضلات زیر بغل را در طول تاریخ داشته است در جواب بدست آوردن این حجم زیر بغل گفته است که من با تمرینات شدید پا به این حجم زیر بغل رسیده ام . در ان زمان تمام بدنسازان از این حرف تعجب کردند و او را به تمسخر گرفتند مثل الان که شاید شما هم از این حرف تعجب کنید اما چند سالی می شود که محققان این رشته به حرف دوریان یتس ۲۰ سال پیش رسیده اند و تمرینات پا را موثرترین تمرین در رشد تمام عضلات بدن می دانند ، این مسئله را گفتم تا دقیق برای شما مفهوم شود که تمام عضلات به هم مربوط هستند و نمی توان نقش هر عضله را چه در رشد و چه در ریکاوری از هم جدا دانست . پس در روز استراحت تمرین نکیند برادران من .

مکمل های موثر :
در این زمینه زیاد ریز نمی شوم تا نوشته من هدف خواصی نگیرد و برداشت اشتباهی نشود . مکمل هایی که باعث می شوند ریکاوری عضله به بهترین نحو صورت بگیرد در درجه اول پروتئین ، درجه دوم گلوتامین ، در جه سوم آمینوهای شاخه ای bcaa ، در درجه چهارم کراتین .
پروتئین اصلی ترین بخش ساختار ماهیچه ها و بالا برنده سطح گلیکوژنی بدن باعث رشد ماهیچه می شود . گلوتامین ۶۰% از بافت های ماهیچه ها را تشکیل می دهد ، آمینو شاخه ای در بازسازی عضلات آسیب دیده و بالا بردن کیفیت عضلات بسیار با اهمیت هستند ، کراتین هم باعث می شود که ورود مواد به ماهیچه ها بیشتر شود و سطح ATP بدن را بالا می برد .