باشگاه ورزشی زاکی مشهد (ویژه بانوان)

درباره چربی بدن و رژیم بیشتر بدانیم

دانش در هر کاری بهترین مسیر برای انجام درست آن است

بسیاری از افراد برای خلاص شدن از شر چربی شکمی دست به هرکاری می زنند اما هیچکدام از تلاش های آنها به نتیجه نمی رسد زیرا اطلاعاتی که از چربی اندوخته شده در این ناحیه و نحوه ی رها شدن از آن دارند اندک و نادرست است و همین موضوع سبب می شود بسیاری از تلاش های آنها آب در هاون کوبیدن باشد. پس اگر می خواهید این بار تلاش تان به نتیجه مطلوب ختم شود و از شر چربی های شکمی تان خلاص شوید اطلاعات خود را در این زمینه تصحیح کنید.

 تجمع چربی در شکم بدتر از جمع شدن چربی در هر جای دیگری از بدنتان است.

صحیح

غلط

پاسخ: صحیح

تجمع بیش از حد چربی در ناحیه شکم خطرناک تر از تجمع چربی اضافه در اطراف باسن و ران هاست. جمع شدن چربی در ناحیه شکم با ابتلا به ناگواری های سلامتی بسیاری جدی مانند بیماری های قلبی، سکته، دیابت نوع 2 در ارتباط است. ژن های در اینکه فردی دچار اضافه وزن باشد و چربی های اضافی در کدام قسمت بدن تجمع کنند، نقش دارند اما انتخاب سبک زندگی نادرست به بدتر شدن این موضوع می انجامد.

 مصرف غذاهای چرب مانند کره ، پنیر پرچرب و محصولات گوشتی چرب بزرگترین علت تجمع چربی در ناحیه شکم هستند.

 صحیح

غلط

 پاسخ: غلط

 مصرف مواد غذایی که حاوی مقادیر بالای چربی هستند قطعا مفید نیست اما خوردن کالری اضافه از هر نوعی می تواند به افزایش سایز دور کمرتان بیانجامد و در تجمع چربی شکمی مشارکت داشته باشد.همچنین ژنتیک، رژیم غذایی، سن و سبک زندگی نیز در ایجاد چربی در ناحیه شکم نقش دارند. تغییر دادن عادات غذایی می تواند در مبارزه با تجمع چربی شکمی کمک کننده باشد. از این رو به برچسب مواد غذایی توجه کنید، مصرف چربی های اشباع شده را کاهش دهید، مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید و حجم وعده های غذایی خود را کنترل و در صورت لزوم کاهش دهید.

کالری موجود در الکل برای چربی شکمی بدتر از سایر کالری های است.

صحیح

 غلط

 پاسخ: صحیح

 کالری اضافه چه ناشی از مصرف الکل، نوشیدنی های شیرین و یا وعده های غذایی زیاد می تواند به افزایش تجمع چربی شکمی بیانجامد. اما نوشیدن الکل ارتباط خاصی با افزایش سایز دور کمر و تجمع چربی در ناحیه شکمی دارد. علت این موضوع این است که زمانی که الکل می نوشید کبد شما بیشتر درگیر سوزاندن الکل می شود تا سوزاندن چربی های مصرفی، بنابراین شما را با یک شکم (تجمع چربی در ناحیه شکم) که ناشی از مصرف زیاد الکل رها می کند. همچنین مطالعات نشان می دهد الکل می تواند با تحت تاثیر قراردادن هورمون هایی که منجر به ایجاد حس سیری در فرد می شوند، سبب شود تا فرد احساس گرسنگی کند.

کدام یک از چربی های زیر نه تنها باعث اضافه وزن می شوند بلکه می توانند چربی ها را از سایر نقاط بدن به شکم تان منتقل کنند.

 چربی های اشباع شده

چربی های ترانس

چربی های اشباع نشده تک زنجیره

همه موارد

 پاسخ: گزینه دوم

 محققان در دانشگاه "ویک فارست" کشف کرده اند چربی های ترانس که توسط روغن نیمه هیدروژنه ساخته می شود تجمع میزان چربی را در اطراف شکم افزایش می دهد و همچنین با بازتوزیع بافت های چربی آنها را از سایر نقاط بدن به ناحیه شکم منتقل می کنند. چربی های ترانس در غذاهایی مانند مارگارین، شیرینی ها، کوکی ها، کراکرها، غذاهای سرخ شده و غذاهای آماده یافت می شوند.

کدام یک از گزینه های زیر با تجمع چربی های شکمی مبارزه می کند؟

چای سبز

بلوبری

سویا

همه موارد

 پاسخ: همه موارد

 به گفته مجله نوتریشن، چای سبز به همراه ورزش می تواند به از دست دادن وزن کمک کند. محققان بر این گمانند ترکیبات موجود در چای سبز که کاتچین نام دارند بدن را تحریک می کنند تا کالری بیشتری بسوزاند و درنتیجه از بین رفتن چربی شکمی را افزایش می دهد. بلوبری نیز چنین اثری به جا می گذارد، دستکم در جوندگان! در مطالعه ای که بر روی موش ها انجام شد نشان داد موش هایی که در رژیم غذایی شان بلوبری مصرف می کردند چربی شکمی کمتری داشتند.

 غذاهای فست فود می توانند به تجمع چربی شکمی منجر شوند زیرا اغلب:

 دارای مقادیر بالای چربی هستند.

 انباشته از کالری اند .

بیش از اندازه مصرف می شوند .

 همه موارد بالا

 پاسخ: همه موارد

فست فود ها به طور معمول غذاهایی حاوی مقادیر بالای چربی و انباشته از کالری هستند که در حجم زیاد نیز خورده می شوند. با این حساب زمانی که ما در طول ماه به دفعات زیاد فست فود می خوریم، چیزی جز مصرف بی رویه کالری ها، اضافه وزن و در نتیجه افزایش چربی شکمی را دربرندارد. بسیاری از رستوران های فست فود اطلاعات غذایی را در اختیار مشتریان قرار نمی دهند اما مطالعات نشان داده است زمانی که این اطلاعات در دسترس افراد باشد تمایل به مصرف غذاهای کم کالری تری دارند.

 جایگزین کردن نوشابه های رژیمی به جای نوشابه های مرسوم راه خوبی برای کاهش چربی شکمی است.

 صحیح

 غلط

پاسخ: غلط

بر طبق گزارش انجمن قلب آمریکا، نوشابه ها و سایر نوشیدنی های قندی م

نبع شماره یک مصرف شکر اضافی در رژیم غذایی مردم آمریکاست. مصرف شکر اضافی یعنی مصرف کالری اضافی و کالری اضافی یعنی همان چیزی که برای کاهش وزن و خلاص شدن از شر چربی انباشته شده شکمی، باید از مصرف آن اجتناب کنید. از زمانی که شربت ذرت که سرشار از فروکتوز است جایگزین شکر تصفیه شده - شیرین کننده اصلی در نوشابه های گازدار- شده است به عنوان یک عامل بالقوه که در اپیدمی شدن چاقی نقش دارد مورد انتقاد قرار گرفته است. اما آیا روی آوردن به نوشابه های رژیمی کمک کننده است؟ اگرچه برخی مطالعات نشان می دهد افرادی که به منظور محدود کردن کالری مصرفی شان به نوشابه های رژیمی روی می آورند، وزن از دست می دهند اما در عین حال مطالعات دیگر نیز نشان می دهد مصرف نوشابه های رژیمی حتی یکی از عوامل افزایش وزن است. از این رو بهترین کار اجتناب از نوشیدن هر دو نوع نوشابه هاست.

برای کمک به کاهش سایز کمر باید به رژیم غذایی سرشار از فیبر روی بیاورید .

 صحیح

غلط

 پاسخ: صحیح

 برای کاهش سایز کمر باید غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. برای مثال از برنج قهوه ای به جای برنج سفید استفاده کنید. غذاهای فرآوری شده یا تصفیه شده سبب افزایش وزن می شوند و در عین حال در روند کاهش وزن نیز اختلال ایجاد می کنند. مطالعه ای که نتیجه آن در ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسیده است نشان می دهد، یک رژیم غذایی که در آن کالری مصرفی کنترل شود و غنی از غلات کامل نیز باشد، می تواند چربی های اضافه ی ناحیه کمر و شکم افراد چاق را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد که می توانید سایز کمرتان را با جایگزین کردن غلات تصفیه شده با غلات کامل کاهش دهید.