باشگاه ورزشی زاکی مشهد (ویژه بانوان)

فواید اسپینینگ با دوچرخه ثابت؟

به عنوان یک مربی اسپینینگ خیلی سخته که در مکالمات روزمره در مکان های عمومی........

به عنوان یک مربی اسپینینگ خیلی سخته که در مکالمات روزمره در مکان های عمومی،وقتی از شغل من می پرسند،عکس العمل مردم در برابر آن این است که “آه؛ اسپینینگ؟ چه ورزش سختی…” یا اینکه “من از اسپینینگ متنفرم، چون مربی همیشه نشستن روی زین را از برنامه حذف می کرد”. شاید همه این ها به این دلیل باشد که مردم کمترین اطلاعی از مزایای اسپینینگ ندارند، یا اصلا آن را نمی شناسند.

اسپینینگ چیست؟

اسپینینگ یا همان ورزش با دوچرخه ثابت می تواند راه بسیار خوبی برای تمرین بالا،سوزاندن کالری، کاهش وزن و حفظ عضلات در شکل خود باشد. تنها چیزی که نیاز است، داشتن صبر و انگیزه بالا در زمان ورزش با سایرین است تا آن رضایت واقعی حاصل شود. اسپینینگ یک ورزش موثر است که حتی امکان تمرین دوچرخه سواری برای دوچرخه سواران حرفه ای را در فصل استراحت و تعطیلی مسابقات ، برایشان فراهم می کند.

اسپینینگ ( دوچرخه ثابت) برای هر سطحی از توانایی های جسمی قابل انجام است و دیگر نیازی نیست بر روی دوچرخه ثابت خود از کلاه ایمنی استفاده کنید! اما باید توجه داشت که شما سوار یک دوچرخه واقعی نیستید. بعد از مدت ها کلاس ها می تواند برایتان یکنواخت شود و شما باید خود انگیخته باشید تا بیشترین استفاده را از کلاس خود ببرید.

کلاس های دوچرخه ثابت یا اسپینینگ یا همان دوچرخه داخل سالن، در سالن ها و باشگاه های فیتنس ، با نورپردازی مختلف و موسیقی تند و ریتمیک برای ایجاد یک جو متفاوت برگزار می شود. همه آنچه که نیاز دارید یک دوچرخه ثابت، حوله ،لباس ورزشی و یک بطری آب است.

در کراس فیتنس این فرصت فراهم شد تا کمی هم از فواید اسپینینگ یا همان ورزش با دوچرخه ثابت صحبت کنیم.

فواید اسپینینگ

سوزاندن کالری : هر کلاس اسپینینگ به طور متوسط موجب سوزاندن ۵۰۰ کالری می شود. در صورتی که در مراحل چالش برانگیز سایر رشته های ورزش هوازی در مدت زمان کوتاه کالری بیشتری در سطوح بالاتر نمی سوزانید.crossfitness spinning class bike
بهبود سلامت سیستم قلبی-عروقی: اسپینینگ میتواند به عنوان یک ورزش هوازی (ایروبیک) انجام شود. چون در اسپینینگ انرژی را از ذخایر بدن می کشد و باعث ایجاد یک استقامت عضلانی در دوره زمانی مدید می شود. با این حال شامل تمام مزیت های ورزش های  هوازی (کاردیو) نیز می شود. کلاس های اسپینینگ در دو بخش استقامت و قلبی-عروقی انجام می گیرد. سلامت قلب یک فایده بدیهی اسپینینگ(دوچرخه ثابت) است؛ دقیقا مثل افزایش ظرفیت شش ها. هر چقدر که بیشتر تمرین کنیم یاد میگیریم که چگونه تنفس خود را به خوبی و درستی کنترل کنیم.
با سرعت خود پیش می روید: اگر کسی در گروه بخواهد آرام تر پدال بزند سایرین مجبور به پیروی از وی نیستند و هیچ کس نخواهد فهمید که دیگری در چه مرحله ای از اسپینینگ است؛ وهمگان آزاد هستند که با سرعت خود پیش بروند.
تجربه گذر زمان: در کلاس های اسپینینگ ( دوچرخه ثابت) مراحل و چالش ها به طور مداوم تغییر می کند و در هر مرحله که می روید تمایل دارید که زمان بگذرد. استفاده از تکنیک های زبانی و تجسمی توسط مربیان اسپینینگ می توانند به شکل مثبت حواس پرتی ذهنی ایجاد کنند و گذشت زمان به ثانیه ای برای فرد صورت می گیرد. دوچرخه سواران در اسپینینگ به راحتی می توانند چشمان خود را ببندند و فکر کنند.
از یک ورزش کم خطر به شکل موثر لذت می برید: در اطراف خود دوستان زیادی داریم که همیشه از تردمیل و الپتیکال دوری می کنند فقط به خاطر اینکه به پا و زانوهایشان آسیب میزند. اما اسپینینگ(دوچرخه ثابت) فشار را از روی پا و زانوها بر می دارد؛ و شما قادر هستید که با شدت ورزش کنید، در حالیکه آسیبی به پا و زانوی شما وارد نشود. همچنین دوچرخه ثابت بهتری گزینه برای کسانی است که به دلیل بیماری ورم مفاصل قادر به استفاده از تردمیل(دوثابت) و الپتیکال (اسکی فضایی) نیستند.
دستیابی به پاهایی خوش فرم و باب روز: زمان زیادی طول نمی کشد که یک دوچرخه سوار اسپینینگ، کاهش وزن  خود را به رخ بکشد ؛ اما فایده مهم دیگری  در اسپینینگ (دوچرخه ثابت) وجود دارد این است که در دوچرخه ثابت شما از گروه بزرگی از ماهیچه های پای خود استفاده می کنید و زمان زیادی نمی گذرد که ماهیچه ران، عضلات پشت ران و ماهیچه ساق پا شروع به شکل گرفتن می کنند. ۳جلسه اسپینینگ یا حتی ورزش با دوچرخه ثابت در خانه ، تفاوت چشمگیری را در ظاهر و زیبایی پاهای شما ایجاد میکند.
کاهش ناگهانی در تکنیک نقطه شکست: به محض اینکه یاد بگیرید با دوچرخه ثابت سخت تر و با شدت بیشتری ورزش کنید،شروع کنید به پیدا کردن نقطه شکست. دقیقا زمانی که رکاب زدن به اوج خود می رسد و خودتان واقعا احساس می کنید که ورزش را سخت کرده اید ناگهان آن را آرام کنید. فایده این تکنیک این است که با انجام آن شما اندورفین طبیعی آزاد می کنید؛ کاری که اکثر دوچرخه سواران حرفه ای آن را انجام می دهند و از آن لذت می برند.