باشگاه ورزشی زاکی مشهد (ویژه بانوان)

فواید اسپینینگ یا دوچرخه ثابت چیست؟

ورزش اسپینینگ یعنی دوچرخه سواری داخل سالن، یک فعالیت سازمان یافته، شکلی از ورزش با کلاس با تمرکز بر استقامت، قدرت، و بهبود است، و شامل استفاده از دوچرخه ویژه ورزش ثابت با چرخ لنگر در محیط کلاس درس است. اسپینینگ در سال 1980 بوسیله یک مربی به نام Johnaten بوجود آمد و این تمرینات استفاده از المانهای اصلی ورزشکاران را برای مردم عادی در همه سطوح آمادگی جسمانی فراهم آورد و بر خلاف عقیده عمومی، اسپینینگ تنها یک برنامه گروهی و پر انرژ‍ی همراه شدن با یکدیگر تصویر خلاق و هماهنگی کامل بدن و ذهن است همه سنین را با هر توانایی که داشته باشند با خود همراه می کند.

در پایین یکی از رشته های تخصصی و بسیار مفید که در باشگاه زاکی ویژه بانوان در مشهد ارائه می گردد پرداخته شده است امیدواریم مفید باشد

می توانید به صورت تلفنی یا حضوری نیز اطلاعات کاملتری از این ورزش را از کارشناسان باشگاه زاکی دریافت نمایید

آدرس باشگاه هاي زاكي:

شعبه 1: مشهد- بلوار امامت – ابتدای امامت 50 (بلوار ادب) - پلاک 18 

تلفن تماس: 36065683

شعبه 2: مشهد- بلوار استقلال- استقلال 2- چهار راه اول سمت چپ- پلاك36

تلفن: 36075523

ین رشته بوسیله دوچرخه سواران حرفه ای مخصوصا دوچرخه سوارانی که در کوهستان مجبور بودند ساعتها سواری کنند و چرخ بزنند طراحی شد تا بدن خود را آماده کنند تا بتوانند ساعتها در کوهستان دوام بیاورند.
ورزش اسپینینگ یک راه خوب برای مصرف کالری و تقویت ماهیچه ها است. کلاس های این ورزش در باشگاه های بدنسازی و در شرایط نور و موزیک مناسب برای ایجاد یک محیط پر انرژی، برگزار می گردد. مربی اسپینینگ، در تمامی مراحل آن از جمله گرم کردن، دوی سرعت، صعود کردن و در انتها خنک کردن، ورزشکاران را راهنمایی می کند . شما نیروی خود را برای پدال زدن روی دوچرخه کنترل می نمایید. وسایلی که برای آن نیاز دارید شامل لباس و کفش ورزشی، حوله و بطری آب می باشد.
 در کلاس های اسپینینگ چه اتفاقی رخ می دهد؟
تصور کنید یک کلاس ورزشی پر از دوچرخه های اسپینینگ که ورزشکاران بر روی آنها به شدت در حال پدال زدن هستند. رقص نور و موزیک، کاملاً فضای سالن را پر کرده و مربی روی دوچرخه، بوسیله یک هِدسِت در حال راهنمایی ورزشکاران می باشد.
ورزشکاران آنقدر پدال می زنند تا خیس عرق شوند. اسپینینگ یک ورزش جدید است که ورزشکاران بصورت گروهی در آن شرکت کرده و بطور معمول بین ۳۰ الی ۷۵ دقیقه بطول می انجامد. کلاس ها، بوسیله مربی ورزشی در مراحل مختلف آن هدایت و رهبری می شود، از گرم کردن گرفته تا مراحل سخت و در پایان خنک کردن.
  شدت ورزش در اسپینینگ متاثر از عوامل زیر است:
– آهنگ و تعداد پدال زدن.
– مقاومت پدال در برابر فشار ورزشکار که قابل تنظیم می باشد.
– با توجه به موقعیت قرارگیری ورزشکار، که بصورت نشسته یا ایستاده بر روی دوچرخه قرار گیرد.

1
اسپینینگ (spinning) یک ورزش مفید برای بهبود وضعیت قلبی-عروقی و کاهش چربی های موضعی می باشد. در اینجا بیان می کنیم که چگونه این ورزش برای سلامتی بدن مفید است:
۱- اسپینینگ پاها را قوی می کند:
استفاده از دوچرخه، بدون تحمل فشار خاصی، سبب تقویت ماهیچه های پا و عضلات ران، باسن و تاندون ها می شود. اگر به دنبال پاهای قوی هستید، اسپینینگ بهترین راه حل است.
۲- اسپینینگ سبب بهبود چربی سوزی می گردد:
سوختن چربی ها زمانی اتفاق می افتد که ضربان قلب به ۶۵ الی ۷۵ درصد از حداکثر ممکن برسد. شما می توانید تعداد ضربان قلب خود را بصورت دستی و یا با استفاده از مانیتور موجود در دوچرخه های کلاس ورزش اندازه گیری نمایید. با اندازه گیری صحیح ضربان قلب، از دوچرخه می توان برای کاهش چاقی های موضعی و در نتیجه کاهش وزن بهره برد. بر روی دوچرخه های اسپینینگ به راحتی می توانید با حفظ شرایط، به ۲۰ دقیقه لازم جهت بهبود چربی سوزی برسید.
 ۳- اسپینینگ باعث بهبود عملکرد قلبی-عروقی می گردد:
قلب و شُش، سیستم قلبی-عروقی را تشکیل می دهند و اسپینینگ عملکرد آنها را ارتقاء می دهد. این به معنای بهبود گردش خون، و در نتیجه اکسیژن رسانی مطلوبتر به بافت های بدن می باشد. سطح تناسب اندام شما وابسته به عملکرد سیستم قلبی-عروقی است. همزمان با افزایش زمان تمرین با دوچرخه، سیستم قلبی-عروقی و سطح تناسب اندام بهبود می یابند.
۴- اسپینینگ یک ورزش برای تحمل وزن (بار) نیست پس خطر آسیب دیدگی در آن کاهش می یابد:
مزیت دیگر دوچرخه این است که یک ورزش عدم تحمل وزن محسوب می گردد. بدین معنی که مثلاً در زمان دویدن، بدن در مقابل صدمات محافظت نمی شود. “نشستن فعال” در اسپینینگ سبب کاهش فشار بر روی مفاصل شده و خطر آسیب دیدگی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

فواید اسپینینگ

  1. سوزاندن کالری : هر کلاس اسپینینگ به طور متوسط موجب سوزاندن ۵۰۰ کالری می شود. در صورتی که در مراحل چالش برانگیز سایر رشته های ورزش هوازی در مدت زمان کوتاه کالری بیشتری در سطوح بالاتر نمی سوزانید.crossfitness spinning class bike
  2. بهبود سلامت سیستم قلبی-عروقی: اسپینینگمیتواند به عنوان یک ورزش هوازی (ایروبیک) انجام شود. چون دراسپینینگ انرژی را از ذخایر بدن می کشد و باعث ایجاد یک استقامت عضلانی در دوره زمانی مدید می شود. با این حال شامل تمام مزیت های ورزش های  هوازی (کاردیو) نیز می شود. کلاس های اسپینینگ در دو بخش استقامت و قلبی-عروقی انجام می گیرد. سلامت قلب یک فایده بدیهی اسپینینگ(دوچرخه ثابت) است؛ دقیقا مثل افزایش ظرفیت شش ها. هر چقدر که بیشتر تمرین کنیم یاد میگیریم که چگونه تنفس خود را به خوبی و درستی کنترل کنیم.
  3. با سرعت خود پیش می روید: اگر کسی در گروه بخواهد آرام تر پدال بزند سایرین مجبور به پیروی از وی نیستند و هیچ کس نخواهد فهمید که دیگری در چه مرحله ای ازاسپینینگ است؛ وهمگان آزاد هستند که با سرعت خود پیش بروند.
  4. تجربه گذر زمان: در کلاس های اسپینینگ ( دوچرخه ثابت) مراحل و چالش ها به طور مداوم تغییر می کند و در هر مرحله که می روید تمایل دارید که زمان بگذرد. استفاده از تکنیک های زبانی و تجسمی توسط مربیان اسپینینگ می توانند به شکل مثبت حواس پرتی ذهنی ایجاد کنند و گذشت زمان به ثانیه ای برای فرد صورت می گیرد. دوچرخه سواران در اسپینینگ به راحتی می توانند چشمان خود را ببندند و فکر کنند.
  5. از یک ورزش کم خطر به شکل موثر لذت می برید: در اطراف خود دوستان زیادی داریم که همیشه از تردمیل و الپتیکال دوری می کنند فقط به خاطر اینکه به پا و زانوهایشان آسیب میزند. اما اسپینینگ(دوچرخه ثابت) فشار را از روی پا و زانوها بر می دارد؛ و شما قادر هستید که با شدت ورزش کنید، در حالیکه آسیبی به پا و زانوی شما وارد نشود. همچنین دوچرخه ثابت بهتری گزینه برای کسانی است که به دلیل بیماری ورم مفاصل قادر به استفاده از تردمیل(دوثابت) و الپتیکال (اسکی فضایی)نیستند.
  6. دستیابی به پاهایی خوش فرم و باب روز: زمان زیادی طول نمی کشد که یک دوچرخه سوار اسپینینگ، کاهش وزن  خود را به رخ بکشد ؛ اما فایده مهم دیگری  دراسپینینگ (دوچرخه ثابت) وجود دارد این است که در دوچرخه ثابت شما از گروه بزرگی از ماهیچه های پای خود استفاده می کنید و زمان زیادی نمی گذرد که ماهیچه ران، عضلات پشت ران و ماهیچه ساق پا شروع به شکل گرفتن می کنند. ۳جلسهاسپینینگ یا حتی ورزش با دوچرخه ثابت در خانه ، تفاوت چشمگیری را در ظاهر و زیبایی پاهای شما ایجاد میکند.
  7. کاهش ناگهانی در تکنیک نقطه شکست: به محض اینکه یاد بگیرید با دوچرخه ثابتسخت تر و با شدت بیشتری ورزش کنید،شروع کنید به پیدا کردن نقطه شکست. دقیقا زمانی که رکاب زدن به اوج خود می رسد و خودتان واقعا احساس می کنید که ورزش را سخت کرده اید ناگهان آن را آرام کنید. فایده این تکنیک این است که با انجام آن شما اندورفین طبیعی آزاد می کنید؛ کاری که اکثر دوچرخه سواران حرفه ایآن را انجام می دهند و از آن لذت می برند.
    یکی از فواید این تکنیک در دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت این است که بدون استفاده از داروی خاص، احساس خوشایندی را تجربه می کنید. در روزهایی که از دوچرخه ثابت استفاده می کنید احساس بهتری خواهید داشت ؛انرژی بیشتری در بدنتان آزاد می شود و بدن به شکل موثر تری کار می کند.
  8. یک تمرین عالی برای ماهیچه های شکم: مربیان اسپینینگ همیشه بر حرکات و تکنیک های اسپینینگ تاکید می کنند.حرکت درست و صحیح در شکل گیری صحیح ماهیچه ها تاثیر به سزایی دارد. علاوه بر عضلات پا، عضلات شکم نیز در گیر می شوند. همانطور که می رانید و پدال می زنید،بر خلاف دوچرخه سوار در جاده،ریتم بالای بدنتان به شما کمک می کند که حرکات پا بر روی یک ریتم باشد و زمانی که در حالت خم یا صافcrossfitness spining workout حالت بدن را در حین پدال زدن تغییر می دهید، بر ماهیچه های شکم تاثیر خواهد گذاشت و تکنیک افزایش ریتم به این هدف کمک بسیار می کند. در قسمت ناحیه شکم ممکن است که نتیجه فوری حاصلن شود،ا ما با گذشت زمان شما احساس تغییر را در شکل و فرم اندام خود حتی در قسمت شکم احساس خواهید کرد.
  9. یک دوچرخه سواری تفریحی با دیگران: صرف نظر از سطح تناسب اندام خود،راندن بادوچرخه ثابت همه را در کنار هم قرار میدهد و همگی در کنار هم در سطوح مختلف سخت در تلاش خواهند بود. نکته شگفت انگیز این است که چگونه از انرژی سایر دوچرخه سواران تغذیه می شوید وقتی که خستگی به شما رو می آورد. دوچرخه سواری گروهی این فرصت را به شما می دهد که در حین ورزش یکدیگر را تشویق کنید. می توانید الهام بخش کسانی باشید که از شما عقب تر هستند و قوی تر ها به شما کمک میکنند تا مراحل خود را پشت سر بگذارید.
  10. ساخت قدرت ذهنی: گرم شدن و سرد شدن هنگام اسپینینگ، بهترین راه برای آرامش بدن است.قبل از قرار دادن خود در یک تمرین شدید و سخت، چشمان خود را ببندید و اجازه بدهید که فعالیت بدنی شما برای تبدیل شدن و رهایی ذهنی آماده شود. ورزش با دوچرخه ثابت موجب ساخت قدرت ذهنی می شود. وقتی که پدال می زنید روزهای خوبی بدی وجود دارد که آن را در اسپینینگ خود می گذرانید. زمان های سخت را کنار می زنید و نظم فردی که حاصل انجام اسپینینگ است در تمام زندگیتان جریان دارد و این نکته در داشتن اعتماد به نفس و کنترل خود اهمیت دارد و سودمند است.

اسپینینگ منحصر به باشگاه های فیتنس نیست بلکه برای صرفه جویی در هزینه و وقت خود می توانید باشگاه را به خانه خود بیاورید و از ورزش در محیط دنج خانه لذت ببرید. برای امتحان از دوچرخه های ثابت کراس دیدن کنید.

 

کلاس های اسپینینگ می توانند بهترین روش برای ورزش شدید باشند.

سوخت و ساز کالری ها و در فرم نگاه داشتن عضله ها خصوصا اتفاق می افتد. اما باید شما توان بالایی از قدرت را در دوچرخه زدن داشته باشید همچنین باید در اتاقکی با یک سری افرادی که از شدت تمرین عرق کرده اند سر کنید تا این تبدیل به یک رضایت خاطر شود. 

یک زنجیره بزرگ از دوچرخه های ورزشی را در نظر بگیرید که در کنار باشگاه به صف شده اند. هر کس روی یکی از این دوچرخه ها سوار است و با سرعت زیادی پدال می زند. نور ها خاموش هستند و موسیقی فضا را پر کرده است و مربی با یک گوشی در بالا سر همه قرار دارد و به آنها تمرین می دهد. دوچرخه سوار ها با هم بالا می آیند و چرخش پدال ها تند تر و تند تر می شود آنها با ورزش های خاص تقلا می کنند به طوری که دانه های عرق بی وقفه از بدنشان به پایین میریزد. 

چیزی که شما شاهد آن هستید یک کلاس ورزش اسپینینگ است. این ورزش در کلیه کلاس های بدنسازی موجود است. اسپینینگ تقریبا یک پدیده تازه است، در آن شرکت کنندگان در گروه های تمرین حاضر می شوند و روی دوچرخه شروع به ورزش می کنند که عموما زمان آن از 30 تا 75 دقیقه است. کلاس ها توسط مربیان هدایت می شود که شاگردان را از فاز های متعدد شامل گرم کردن و بیشینه تحرک و خنک شدن عبور می دهد. 

در کلاس های اسپینینگ شدت تمرین تحت تاثیر عوامل خاصی است شامل: 

هماهنگی و سرعت پدال 
مقاومت چرخ ها که می تواند در طول کلاس ثابت شود تا پدال زدن را آسانتر و یا دشوارتر کند. 
حالت بدنی فرد، اینکه وی نشسته پا می زند و یا اینکه در حالت ایستاده تلاش می کند. 

در نهایت هر شرکت کننده در مورد سطح تقلای خود تصمیم می گیرد. برخی حرکات برای برخی افراد بیشتر از سایر افراد کار می کند. بطور مثال من خودم اگر تمرکز کافی نداشته باشم در حین کلاس چندین بار اتفاق می افتد که سرعت پا زدنم کند می شود. اما یک مربی خوب می تواند شما را تشویق کند و شما را به تحرک وادارد تا خودتان را هل دهید و آنجاست که شما ورزش اسپینینگ را به عنوان تمرین قدرتی می پندارید. در حقیقت این یک روش ساده برای خوش هیکل بودن برای کسانی است که شانس دوچرخه سواری در بیرون را ندارند.